FIFA 18

FIFA 18: Un upgrade major sau doar un update?

Trailere video, secvențe cu gameplay din FIFA 18, noi imagini, totul pentru a vă face o părere despre noua serie.

Alex Hunter se întoarce alături de noi legende pe platformele next-gen.

Motivul pentru care nu m-am repezit sa scriu articole peste articole cu noutatile despre FIFA 18, este pentru ca ele, cel putin pentru mine, nu prea reprezinta niste noutati, pe langa faptul ca am asteptat suficient incat sa pot aduna toate informatiile despre noua serie FIFA si pentru a-mi face o parere, o parere care a-si vrea sa o impartasesc cu voi si sa raspundem intrebarii “Va fi FIFA 18 un upgrade major sau doar un update fata de celalalate serii?”

Ei bine, daca ne uitam peste trailerul oficial lansat de EA Sports pentru FIFA 18, putem trage deja cateva concluzii, iar prima dintre ele ar fi ca jocul arata in mare parte ca si FIFA 17.

Si pe buna dreptate aveti dreptul sa fiti dezamagiti, mai ales ca FIFA beneficiaza de probabil de cel mai bun motor grafic la ora actuala, Frostbite, care insa nu este nici pe departe folosit la adevarata lui putere, iar cei care ati jucat si alte titluri care au avut la baza Frostbite, stiti despre ce vorbesc. Cei care jucati doar FIFA si nu va puteti imagina cam ce putere are Frostbite, va invit sa incercati ultumul Battlefield spre exemplu, chiar si ultimul NFS sau sa aruncati o privire peste noul StarWars, un joc care are la baza Frostbite si care se va lansa in lunile urmatoare.

E destul de evident ca FIFA 18 arata destul de depasit fata de celalalte tiluri Frostbite si nu numai, datorita EA Sports, o companie care nu se oboseste sa investeasca prea mult in aceaste serie atata timp cat nu exista o concurenta foarte mare si ca la adapostul licentelor, compania canadiana se simte foarte bine mai ales ca atat in viziunea lor cat si a fanilor, licentele fac cam 90 % din joc, deci ce motive ar mai avea sa investeasca, mai ales ca in cazul lipsei altor alternative, jocul se vinde in sute de milioane de exemplare, prin simplu fapt ca altceva nu exista, PES fiind un concurent destul de mic. Apoi mai trebuie sa stiti ca licentele costa multe milioane de euro si atat Konami cat si EA Sports, nu au de ce sa investeasca si mai multi bani in joc in viziunea lor, iar fara licente, nici o alta companie de jocuri nu se va chinui macar sa dezvolte un concurent serios.

Asa ca aceste treceri de la o serie la alta, nu vor suferi foarte multe modificari nici in anii ce urmeaza, atat in cazul FIFA cat si PES, chiar daca aceste doua jocuri sunt din punct de vedere grafic cat si al gameplayului, total depasite fata de alte titluri. Si console mai puternice exista, au aparut intre timp si PS4 Pro, xBox ONE S, console de doua ori mai puternice fata de cele anterioare, ca sa nu mai vorbim de noua consola 4K, xBox ONE X, o consola care se va lansa in aceasta iarna. Si in timp ce alte jocuri se dezvolta cu o viteza ametitoare tocmai datorita concurentei, fiind create harti si caractere care se apropie foarte mult de realitate, ca sa nu mai vorbim de gameplay sau elemente banale precum vremea dinamica, seria FIFA alaturi de cealalta serie, PES, refuza sa se dezvolte, iar daca o face, o face la o viteza foarte mica, desi cel putin in cazul FIFA, Frostbite ar trebui sa transforme aceasta serie intr-un joc incredibil de realist. Totusi, nu exista semne ca vom avea macar o vreme dinamica, un element care nu lipseste din orice joc, cat de distrus ar fi el. Si totusi…

Si nu putem fi “hype” doar ca FIFA 18 va avea exact acelasi meniu ca si FIFA 17 sau 16, dar cu alte culori sau prin simplu fapt ca Alex Hunter isi va continua aventura si in  noua serie si va da mana cu Cristiano Ronaldo. Si totusi, exista foarte multi entuziasmati, majoritatea sub 16 ani, care nu inteleg notiunea unui joc si faptul ca seria FIFA 18 va reprezenta doar un update sau un DLC care va costa intre 60 si 100 €.

E incredibil cum cateva culori schimbate in meniu sau cateva ajustari grafice sau de gameplay sau niste cuvinte precum “Real Player Motion Technology”, un element care ajusteaza putin cateva caracterstici ale jucatorilor, pot scoate sute de milioane sau chiar miliarde de euro din buzunarele gamerilor. Si sa nu va ganditi ca punand intr-o lumina mai proasta noul FIFA 18, voi incerca sa scot intr-o lumina mai buna PES 2018. Nicidecum, noua serie PES fiind acelasi update jalnic fata de PES 2017, la fel ca si in cazul FIFA 18, dar despre PES vom vorbi mai detaliat in alt articol.

Si daca anul trecut am avut parte de un nou mod in joc, “The Journey”, iar acum 2 ani a fost introdus pentru prima data fotbalul feminin in FIFA, la ce ne putem astepta anul acesta mai ales ca EA Sports a avut la dispozitie inca un an pentru a integra motorul Frostbite? Pai anul acesta ne vom limita la doar cateva update-uri, insa haideti sa discutam in mare parte despre fiecare.

Grafica

Pe partea de grafica, noul FIFA 18 nu se poate lauda foarte mult, Frosbite fiind prezent in FIFA mai mult cu numele, insa vom avea totusi parte de cateva ajustari grafice. Poate cel mai mare impact grafic, o au stadioanele, care arata ceva mai bine, mai ales la inceputul meciurilor atunci cand ne este prezentat tot stadionul. Stadioane precum “La Bombonera” sau “Santiago Bernabeu” arata chiar foarte bine, iar gazonul in FIFA 18, arata pe departe mult mai real decat in PES 2018 spre exemplu, unde gazonul arata in continuare ca o mocheta verde. Matt Prior, unul dintre dezvoltatorii jocului, ne da asigurari ca acest gen de atmosfera, ca cel de pe “La Bombonera” spre exemplu, unde se simte intr-adevar atmosfera latino-americana, va fi adus pe cat mai multe stadioane cu putinta.

Tribunele arata mult mai real cu foarte multe momente cinematice in care putem vedea nebunia fanilor dar si multitudinea de bannere, steaguri sau fulare, care dau mai multa viata jocului. Fanii pot interactiona cu jucatorii la celebrarile golurilor, iar in multe momente atunci cand echipa favorita ataca, fanii dau senzatia ca coboara pe teren.

Jucatorii au in mare parte cam acelasi schelet grafic, poate aratand ceva mai real ca in alte serii, iar fetele jucatorilor par cam neschimbate, exceptand jucatori precum Cristiano Ronaldo spre exemplu, care datorita contractelor de imagine dintre EA Sports si cluburile de care apartin, au parte de sesiuni foto mai intense. Chiar si asa, veti putea observa la toamna, ca unele fete par mai realiste in FIFA 18, iar altele in PES 2018.

Meniul pare cam neschimbat, exceptand cateva culori sau cateva optiuni noi introduse, iar scoreboardul pare sa ramana la fel si anul acesta, mda.

Gameplay

Pe partea de gameplay vorbim de ceva mai multe schimbari, mult mai multe fata de partea grafica, cel putin cam asta am inteles din vorbele celor care au apucat sa joace FIFA 18.
Aici aducem in discutie din nou “Real Player Motion Technology”, un element care vrea sa dea mai multa personalitate anumitor jucatori cu nume si care deblocheaza personalitatea acestor jucatori prin noi animatii foarte realiste. Atunci cand jucati cu Cristiano Ronaldo spre exemplu, e ca si cum ati juca chiar cu jucatorul real in teren.

Daca pana acum toti jucatorii alergau la fel, in FIFA 18 vor exista 6 animatii noi pentru alergat sau sprint, astfel incat vom vedea in sfarsit cum jucatorii inalti vor alerga diferit fata de jucatorii scunzi spre exemplu. Aici intervine inca o data “Real Player Motion Technology”, care pe langa acest aspect, da un plus de personalitate unor jucatori cu nume precum Cristiano Ronaldo, Griezmann, Sterling sau Robben, care se vor misca foarte realist fata de ceilalati jucatori.

Am mai putea adauga aici si un alt element numit “Team Styles”, un nou sistem de tactici care face jocul mult mai real prin Tiki-Taka spre exemplu sau presing sufocant.

Un alt lucru bun este ca sistemele de suturi si dribilinguri au fost imbunatatite si raspund mult mai repede decat in FIFA 17. Daca driblingurile raspundeau foarte greoi in FIFA 17, in noua serie FIFA, veti putea dribla mult mai repede, iar daca controlati spre exemplu un jucator ca Messi, fundasii adversi pot comite deseori faulturi impotriva lui, deoarece vor crede ca-l vor putea deposeda insa fara succes, datorita vitezei lui si a faptului ca sistemul de dribling raspunde in sfarsit foarte repede.

Centrarile sunt mult mai periculoase si au mai mult efect in sfarsit, iar in joc au mai fost adaugate noi animatii si binenteles, noi celebrari.

Un lucru foarte inteligent in FIFA este ca in sfarsit puteti schimba un jucator fara sa mai intrati in meniu. In timpul reluarilor veti avea o optiune prin care puteti schimba un jucator in functie de conditia lui fizica sau daca a fost penalizat cu cartonas galben. Trebuie adus in discutie faptul ca o optiune asemanatoare exista deja in PES de ani de zile, putand selecta la inceputul meciului, ca schimbarile sa se faca in mod automat, in functie de anumite criterii.

Sistemul de lovituri de la 11 metri a fost schimbat din nou sau mult imbunatatit dupa spusele lui Matt Prior, dezvoltatorul FIFA, un sistem care va va da multe batai de cap la inceput pana-l veti invata. EA Sports a mai introdus si un nou sistem de deposedare numit “hard trackle”, butonul cu triungi pe consola PlayStation, insa nu stim inca ce impact va avea asupra jocului atunci cand va aparati.

Mai jos puteti vedea cateva secvente de gameplay, surprinse in cadrul E3.

.be&a

The Journey

Aventura lui Alex Hunter continua si in FIFA 18, unde dupa o vacanta petrecuta in Brazilia, Alex ajunge tocmai in Los Angeles pentru a participa la un pre-turneu amical cu probabil noua sa echipa.

Pe langa multe alte incercari prin care va trece, acum Alex Hunter poate fi personalizat cu tatuaje, haine sau freze foarte interesante. “The Journey” va fi impartit in 6 capitole diferite, iar Alex Hunter va putea interactiona cu mai multi jucatori, printre care si Cristiano Ronaldo. Deciziile voastre au mai mult impact asupra lui Alex Hunter in joc, iar “The Journey” poarte fi jucat local multyplayer, un jucator avand controlul asupra lui Alex Hunter, iar altul avand controlul asupra unui coechipier de-al lui, gen co-op.

Noi legende

O alta noutate am putea spune, e aceea ca vom avea parte in sfarsit de legende pe toate platformele next-gen, incluzand aici si versiunea PC, iar jucatori precum Ronaldo Nazário, Maradona sau Pelé, isi vor face simtita prezenta in modul Ultimate Team.

De remarcat este ca Maradona va fi inclus ca si legenda si in PES 2018, asta dupa ce la un moment dat, fostul jucator argentinian a dat in judecata Konami pe motiv ca japonezii nu au nici un drept sa foloseasca figura lui in jocul Pro Evolution Soccer. Konami a replicat prin faptul ca au un contract de colaborare cu clubul FC Barcelona, iar Maradona a fost jucatorul acestei echipe, iar cele doua parti au ajuns la o intelegere, astfel ca Maradona va fi prezent atat in FIFA cat si in PES ca legenda.

Concluzii

Merita acest update numit FIFA 18 vreo 70 € sau chiar mai mult in cazul in care achizitionati versiunea “Ronaldo” sau “Icon”? Din punctul meu de vedere, un clar NU, insa mai mult ca sigur, vom cumpara cu toti jocul pentru ca iubim fotbalul, iar o concurenta serioasa nu exista, tocmai datorita acestor licente care costa foarte multi bani si care opresc din start ca alte companii de jocuri sa intre in “hora”. Cum PES ofera cam acelasi lucru si merge cam pe aceeasi strategie, FIFA 18 se va vinde in milioane de exemplare prin simplu fapt ca altceva nu prea exista, desi FIFA 18, nu reprezinta decat un update sau hai sa-i spunem un DLC, in viziunea mea, unul mult prea scump pentru ceea ce ofera. Voi ce parere aveti?

Mai jos aveti si o galerie foto cu noi imagini din FIFA 18.

Tipărire